Het uitsturen van een persbericht is voor ieder bedrijf en iedere ondernemer een belangrijk moment. Je hebt namelijk een belangrijke ontdekking gedaan, interessante informatie verkregen of iets anders dat de doelgroep niet mag missen. Maar hoe schrijf je nu een goed persbericht? Je wilt natuurlijk wel dat hij door andere bedrijven overgenomen wordt om een zo groot mogelijk bereik te realiseren.
Houd er rekening mee dat mensen het tegenwoordig druk hebben, de ontvanger moet dus zo min mogelijk handelingen uit moeten voeren om het persbericht te lezen. Daarnaast moet het uiteraard ook in een oogopslag duidelijk zijn wat het nieuws is.
Een bericht met “Lees het persbericht over onze nieuwste dienst” is dan ook niet veelzeggend.
Hoe schrijf je een goed persbericht die gelezen wordt, verder verspreid wordt en interessant is voor de doelgroep?
- Belangrijkste bovenaan: Om de aandacht van de lezer te trekken moeten de zinnen met de belangrijkste informatie bovenaan staan. Om te zorgen dat je geen belangrijke informatie vergeet kan je jezelf de 6-w vragen stellen.
- Zet het persbericht in de e-mail zelf: Niks is zo vervelend als eerst een ander bestand te moeten openen of een slecht leesbare tekst. Maak het de lezer zo makkelijk mogelijk door de tekst direct in de mail te typen. Vergeet de mooie opmaak, gekleurde letters, logo’s en achtergrond kleur. De mooie opmaak van het persbericht zou je wel extra in de bijlage toe kunnen voegen.
- Selecteer een lijst met ontvangers: Niet iedereen is geschikt als ontvanger van jouw persbericht. Zorg er altijd voor dat het persbericht alleen gaat naar degene die er ook daadwerkelijk iets mee kunnen.
- Wees bereikbaar voor vragen: Op de dag van verzending kan je veel vragen ontvangen van lezers. Vragen over bijvoorbeeld het onderwerp of beeldmateriaal. Zorg er altijd voor dat de contactmogelijkheden duidelijk vermeld staan. Ook moet er door het bedrijf direct gereageerd worden op vragen.
- Juiste toon: Het persbericht moet voor iedereen leesbaar. Ondanks dat vakjargon voor jou misschien niet meer dan logisch is, is dat voor andere ontvangers soms niet.
- Onderbouw: Zet in een nieuwsbrief nooit alleen “Dit product is innovatief of uniek” maar onderbouw alles wat je zegt. Slim is zelfs om net genoemde woorden achterwege te laten. Benoem wat er volgens jullie zo uniek of innovatief aan is. De lezer kan dan zelf bepalen wat hij/zij hiervan vindt.
- Veel gemaakte fout: Ontvangers niet in bcc zetten: Alle ontvangers horen anoniem te blijven. Zorg er daarom voor dat mailadressen van ontvangers nooit zichtbaar zijn voor andere ontvangers.