Cross-channel marketing wordt al heel veel toegepast in B2C (Business-to-Consumer), maar is ook erg geschikt voor B2B (Business-to-Business). Je moet alleen de juiste berichten en kanalen kiezen. Hieronder vind je nuttige tips die je helpen een goede start te maken.
Wat, wanneer?
- Begin klein, een relatie met je zakelijke klanten is meestal intiemer dan met consumenten.
- Bereik je loyale klanten m.b.v. social networks, zo kom je op een ‘menselijkere’ manier met mensen in contact.
Waar?
- Welk social network past er bij jouw bedrijf en de zakelijke klant?
- Sinds LinkedIn wordt gezien als een professioneel netwerk is dit erg geschikt voor zakelijke relaties.
- Twitter wordt hier ook steeds meer geschikt voor.
- Facebook wordt veel gebruikt om op de hoogte te blijven van Business Events. Op profielen worden dan ook steeds vaker ook zakelijke relaties toegevoegd.
- Begin met 1 van de social networks, zo blijft het manageable voor het marketing team. Ook geeft het je tijd om vertrouwen op de bouwen bij je leden. Ze voelen zich serieuzer genomen, dan wanneer ze zien dat je alleen maar overal zoveel mogelijk leden wilt hebben.
Hoe?
- Voer conversaties met de leden
- Plaats niet alleen share links in emails!
- Maak duidelijk wat de leden aan je hebben: Als zij trouw aan je zijn, wat krijgen ze er dan voor terug?
Waarom?
- Het nut van social networking is moeilijk meetbaar te maken.
- Marketeers denken allemaal dat interactie noodzakelijk is.
- Als je niet meedoet met social media lijkt het of je niet meegaat met de tijd.
- Doe het wel, anders mis je belangrijke kansen voor je merk!