Privévliegtuigen zijn tegenwoordig een stuk voordeliger in aanschaf dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden. Dit heeft met meerdere factoren te maken, maar twee belangrijke factoren die op elkaar inwerken zijn wel de toenemende vraag naar privévliegtuigen en de toenemende concurrentie onder de aanbieders van privévliegtuigen. Overigens geldt de prijsdaling niet alleen voor privévliegtuigen, maar ook voor privéhelikopters.
Een goede begeleiding bij de aankoop
Denk je erover na om een privéjet aan te schaffen voor je bedrijf? Dan is het belangrijk dat je een goede partij in de arm neemt om je te begeleiden. Je koopt immers niet dagelijks een vliegtuig. Bedrijven zoals Dutch Aviation Partner zullen bijvoorbeeld starten met het analyseren van het reisgedrag van de onderneming. De bestemmingen worden bekeken, maar ook de hoeveelheid bagage, het aantal reizende personen en bijvoorbeeld de verblijfsduur op een bestemming. Op basis hiervan kan er worden gezocht naar een type privéjet dat hier het best bij past en dat ook goed combineert met het beschikbare budget.
Het kiezen van een privévliegtuig
Uiteraard zal er een advies worden uitgegeven over het privévliegtuig dat je het best kunt aanschaffen. Veel professionele partijen zullen helpen zoeken naar het beste toestel. Hierbij zal worden gekeken naar de staat en de restwaarde van het vliegtuig wanneer het om een tweedehands exemplaar gaat, maar ook naar bijvoorbeeld de vliegcapaciteit. Daarnaast zal er aandacht worden besteed aan onder meer vergunningen en diverse juridische zaken, naar de fiscaliteit, de stallingsmogelijkheden en bijvoorbeeld de financiering. Diverse vormen van financiering kunnen de aanschaf van een privévliegtuig nóg voordeliger maken, zoals bijvoorbeeld de deelbeheer constructie.
Wat is een deelbeheer constructie?
Met een deelbeheer constructie kies je eigenlijk voor een privévliegtuig in deeleigendom. Dit is een goede optie wanneer je jaarlijks tot maximaal 150 vlieguren maakt of tot maximaal 80.000 kilometer vliegt. Met deze mate van gebruik is het heel praktisch om de kosten van het privévliegtuig te delen met meerdere eigenaren. Dit voorkomt dat het vliegtuig vaak lange tijd in de hangar staat. Over het algemeen is het mogelijk om de kosten en het gebruik van het vliegtuig te delen met 1, 2, 3 of maximaal 4 andere partijen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het gebruik.
Wat kost een privévliegtuig?
Wil je toch een eigen privévliegtuig en heb je geen interesse in het voordeel van een deelbeheer constructie of reis je zo veel dat dit eenvoudigweg niet mogelijk is? Dan is het natuurlijk nodig om het toestel zelf te financieren. Je kunt nog een keuze maken uit het huren of kopen van een privéjet, maar zeker bij veel gebruik is het kopen van een vliegtuig op de lange termijn een stuk voordeliger. Vanzelfsprekend wil je dan voordelig uit zijn bij de aankoop van een privévliegtuig. Sinds kort is het toegestaan om commercieel te vliegen met single engine turbine vliegtuigen. Deze vliegtuigen komen met een startprijs tussen de 1 miljoen en 3 miljoen euro en zijn daarmee een extra optie in de lagere prijsklassen voor privévliegtuigen.