Reizen zijn het meest verkochte product op internet. Tussen 2006 en 2010 steeg het aantal boekingen van vakanties via het web met 14 procentpunten, waarmee het samen met kleding de snelst groeiende productgroep is.
Van alle frequente e-shoppers boekten het afgelopen jaar bijna zes op de tien een reis op het web. In totaal schaften 9,3 miljoen Nederlanders vorig jaar iets aan via internet, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. Daarmee is het percentage internetters dat spullen online koopt, opgelopen tot 77 procent. ”In 2006 was dat nog 61 procent.” In een Europese vergelijking komen iets afwijkende cijfers naar boven; daarin shopt 74 procent van de Nederlanders online. Dat is iets minder dan de Britten en Denen; de Britten spannen de kroon met 79 procent van de internetters die op het web spullen kopen.
Vrijwel in alle product- en dienstgroepen nam het aantal aankopen toe, behalve bij hardware.
Verdiensten
Het aandeel bedrijven dat minimaal 5 procent van de verdiensten elektronisch binnenhaalt, is van 2008 op 2009 opgelopen van 16,5 procent naar 18,4 procent. ”Dat betekent een flinke toename van het belang van elektronische verkopen voor Nederlandse bedrijven”, aldus het CBS
Bron: ‘Reizen populairste internetaankoop‘, NUzakelijk.nl, juni 2011